Fra 1923 til 1957 lå Hagen Johansen Skifabrik like utenfor Ski sentrum. Med datidens toglinje til Ski, var fabrikken strategisk plassert for både arbeidere og kunder som kom med jernbanen fra det omkringliggende området, fra hovedstaden og fra Østfold.
Hagen Johansens Skifabrik

Hagen Johansen Skifabrik eller "Norges Ski" som skiene ble kalt var ledende når det gjaldt utvikling av alle typer ski og ble brukt av mange av tidens beste skiløpere. Hickory-tre ble importert direkte fra Amerika. Skienes utseende kunne variere med eller uten sukkerbit, en såkalt Huitfeldt-topp på tuppen av skien.

Bedriften sysselsatte opptil 50 mennesker i høysesongen og var en av distriktets største arbeidsplasser. Utenfor sesong ble det produsert serveringsbrett og barneleker i tre. I 1957 brant fabrikken ned. I tillegg til at skiene ble hyppig anvendt her til lands var etterspørselen stor også fra utlandet, med eksport til både Amerika og Europa. Utstyr fra skiprodusenten var så anerkjent at Roald Amundsen hadde egne par, og kong Oscar II skal angivelig ha gitt et par av Hagen Johansens ski i gave til keiser Wilhelms sønn.

Ved starten var prisen på et par nye ski laget av ask 7-8 kroner, men skulle man ha hickory-ski som var det fineste man kunne få, måtte man ut med det dobbelte.

Det er blitt sagt at Hagen Johansen, i tillegg til interessen for å lage godt skiutstyr, også hadde en forkjærlighet for hagestell. Han skal blant annet ha plantet et hickorytre på området. Hickory var nemlig en vanlig tresort å bruke til sålene på skiene, men ikke en vanlig tresort her til lands. Frøene hadde han tatt med seg hjem etter en tur til Amerika.

Se mer: Kalender 2002,
Follominne 2008, Skifabrikkene i Nordby på 1930- 40- og 50-tallet av Aase Weydahl-Ottesen.